NASA uznała Apophis za jedną z najbardziej niebezpiecznych asteroid na Ziemi po jej odkryciu w 2004 roku. Przewidywano bliskie spotkanie w 2029 i 2036 roku, a później je wykluczono. Niewielkie zagrożenie utrzymywało się jeszcze przy 2068 roku.

Czy grozi nam uderzenie asteroidy?

Teraz NASA odrzuciła to zagrożenie w oparciu o nową analizę asteroidy. „To nie jest 2068 wpływ w sferze możliwości więcej, a nasze obliczenia nie wykazują żadnego ryzyka skutków przez co najmniej następne 100 lat” Davide Farnocchia, naukowiec zajmujący się badaniem obiektów bliskich Ziemi NASA, powiedział w oświadczenie w piątek.

Nazwany na cześć starożytnego egipskiego boga chaosu i ciemności, Apophis ma średnicę 340 m - mniej więcej długość trzech boisk piłkarskich w Wielkiej Brytanii.

Asteroida niedawno przeleciała obok Ziemi 5 marca, przelatując w odległości 17 milionów km od planety. Astronomowie byli w stanie wykorzystać obserwacje radarowe do dokładniejszego oszacowania orbity asteroidy wokół Słońca, co pozwoliło im z całą pewnością wykluczyć jakiekolwiek ryzyko zderzenia w 2068 roku i długo później.

„Kiedy po studiach zacząłem pracować z asteroidami, Apophis był obiektem na dziecięcym plakacie przedstawiającym niebezpieczne asteroidy” - powiedział Farnocchia. „Widać pewną satysfakcję, widząc ją usuniętą z listy zagrożeń”. Powiedział, że NASA „nie może się doczekać nauki, którą możemy odkryć podczas jej bliskiego zbliżenia w 2029 roku”.

Co o tym sądzicie?